Tere, Külaline
Kasutajanimi: Parool: Pea meeles
  • Lehekülg:
  • 1

TEEMA: Jagan enda isetehtud matkaautode ehitamise kogemust

Jagan enda isetehtud matkaautode ehitamise kogemust 17.09.2019 11:51 #1

Tere

Kuna isetehtud matkamasinate ehitamine on viimasel ajal saanud väga populaarseks (ka Eestis) siis mõtlesin, et võiksin natuke jagada ka enda kogemust ja läbi käia enda viimase aasta põnevamad teemad.

Aasta alguse poole ehitasime koos sõbraga kaks masinat ( www.eazycamper.ee ). Põnevamad asjad, mis nende busside ehitusega läbi tegime on see, et villaga on väga halb soojustada, aurutõkkekile on must-have, vajadusel on võimalik ARK'is auto ümber registreerida matkaautoks 4 päevaga (meie seda lõpuks ei teinud ja jätsime M1 kolme istekohaga ees), Webasto Airtop 2000 on vinge asi ja meie kliimas ülimalt oluline. Isegi suvel läheb masinas öösel jahedaks ning see teeb olemise väga õdusaks. Odav hiina inverter aitab telefoni täis laadida vabalt. Välismaalased hoiavad autot paremini kui Eestlased.

Kuna räägitakse, et esimene ehitatakse vaenlasele, teine sõbrale ja kolmas endale siis võtsime aprillis käsile endale masina ehitamise. Ostsime endale 2013 aasta Crafter bussi, mis oli ühe Eesti ettevõtte kasutuses algusest peale. Läbisõit ca. 240k ning toimetas väga mõnusalt.



Meie ehituse protsessi on võimalik piltide abil vaadata natuke siit:


Peale auto kättesaamist oli mõningat aega väike seisak kuna oli vaja raha koguda aga sellel perioodil vaatasime sadu tunde videoid youtube'st, tegime plaane, planeerisime layouti pappkastidega ja surfasime netis, et leida igale asjale parimaid hindu. See periood oli väga kurnav ja segadust tekitav, isegi peale kahte esimest masinat. Aga kuna esimestes masinates oli vaid webasto, 1 lisa AGM aku, kaks veekanistrit koos paagisisese pumbaga siis polnud seal ka mingeid erilisi süsteeme. Uuele bussile aga planeerisime täissuuruses voodit, tahtsime dushiruumi koos sooja veega, puhta vee filtersüsteemi, gaasipliiti ja korralikku külmikut, katusele ventilaatoreid ja päikesepaneele jm siis vajas see hulganisti rohkem planeerimist.
Kaalusime ka mõne kasutatud matkasuvila ostmist, et sealt sisemusest asjad ümber ehitada meie matkamasinasse aga lõppude lõpuks sai siiski ikkagi kõik ostetud ükshaaval ja step-by-step.



Kõige esimene töö oli kogu bussi tagumise osa ära lammutamine/tühjaks tegemine. Peale seda puhastamine, roostekohtade lihvimine, aukude kinni panek ja roostekohtade töötlus. Enamus kohad said roostestopi peale ning sinna otsa hammerite värv, mille leidsime riiulist. Pean siinkohal ütlema, et budget on siiski mingit rolli mänginud ja kõike pole saanud teha päris nii nagu võiks olla soovinud.

Peale seda paigaldasime maxxair ventilaatorid lakke 2 tk. Üks ette ja teine taha. Eesmärk ühel väljatõmme ja teisel sissetõmme, et tekiks korralik õhuringlus. Praegu tegelikult kahetsen, et ei ostnud uhkemaid mudeleid, mida saaks ka vihmaga täiesti avatuna hoida. Aga tellisime eraldi korpused, mida küll statsionaarselt peale ei paigalda aga võtame kaasa reisile. Kui oleme paiksed siis saab need luukide peale paigaldada. Ventilaatorid töötavad mõnusalt ja vaikselt, putukavõrk on ees. Miinuseks võib lugeda seda, et katet pole ette panna ning luuki puldiga ei saa "poolenisti" avada. Lisaks tellisin need ameerikast aga tänu tollimaksule tuli hind isegi veidi kõrgem, kui oleks saksamaalt või meie enda matkasuvilate poest ostnud. Seega siin feilisin kõvasti. Hiljempaigaldasime dushiruumi veel ühe tavalise väikese 28x28 mikroheki katuseluugi. Tõenäoliselt oleks pidanud ka ventika panema aga noh, eks õpin vigadest.


Hiinast tellisime endale ka uue maki (aliexpress) ca. 200 eurot, millel GPS ja kõikvõimalikud vinged vidinad peal. Miinusena see, et vist USA turule mõeldud ja raadiokanalite sättimine on veidi probleemne, aga saame hakkama. Muud funktsioonid töötavad imehästi ja dvd pealt lastemultikaid mängib ka väga hästi. Seega, ostuga väga rahul. Lisaks makile tellisin hiinast ka 3 erinevat parkimiskaamerat, mis kõik olid väga halva pildiga. Lõpuks üritasin neid kokku omavahel tuunida aga see ei tulnud ka hästi välja ning siis ikkagi tellisin lõpuks hiinast veel ühe korra uue kaamera. Pilti võiks natuke laiemalt näidata ja veidi lillakas on ka aga enda paarikümne eurose hinna eest teeb töö hästi ära.


Kuna kuudil polnud ühtegi akent, otsustasime tellida külgmised aknad 3 tk. Ühel pool 2 tk ja teisele 1. Ette aitas panna klaasigrupp.ee kellel on mobiilne klaasivahetus. Vist ainuke Eestis, ei pea kusagile sõitma. Väga kiidan neid. Töö kiire ja korralik. Augud lõikasin ise tiigersae ja relakaga. Ääred roostesurmaga + hammerite värviga. Lõpptulemus minu hinnangul väga hea.

Paide kandist sain 40 euroga ühe Crafteri küljest ka tagumise redeli, süda rahul. Paigaldus lihtne, 4 polti ja tugevdusplaadid taha. Minu 120kg pole kuidagi temale ega uksele liiga teinud + näeb väga ok välja ka.

Ostsime 2x100Ah AGM akut, mis peaksid meid igati ära toitma. Katusele tellisin inglismaalt 2x100 w päikesepaneelid.
Päikese paneelide MPPT jaoks valisin RING toodangust targa seadme, mis suudab kõik vajalikud tööd ära teha.
www.ringautomotive.com/en/product/rscdc30 Ta suudab võtta siis kas päikesepaneelilt või auto peamiselt akult voolu, et lisaakud oleksid täidetud.
Kaablid päikesepaneelide jaoks paigaldasin 6mm, mitte 4mm. Seda selle tõttu, et tulevikus kui peaks olema vajadus lisada paneele siis oleks nende samade kaablitega võimalik toimetada. Hinnavahe oli praktiliselt olematu.


Soojustuse jaoks kasutasin Sauna plaate bauhofist, mõlemalt poolt fooliumi laadne pluss seest väga väheste pooridega material. Ääred ja tühjused täitsin makroflexiga, osad kohad hiljem said natuke ka villaga täidetud kuna neid sauna-plaate on väga vastik mõõtu lõigata ja need ei paindu üldse.
Hiljem läks peale veel külmasildadele (metallist vaheosad) 5mm vahtpõhjaga foolium ning omakorda kogu buss sai aurutõkkekilega ära kaetud. See peaks vältima siis olukorda, et kui sees tekib kondents siis ei levi see auto kerekonstruktsioonide sisse.

Lisaks eelnevale said kõik kerepaneelid noico 2mm pigimatid - plekikolinat enam pole. Järgisin reeglit, et ca. 50% pinnast võiks olla pigimatiga kaetud. Tegin ribad ja rullisin paika.

Kuna soov oli päikeseterass ehitada ja polnud kusagilt normaalse raha eest katuseraami osta, otsustasime ise teha. Ostsin K-Rautast alumiinium profiili, lõikasin mõõtu, värvisin ära. Kinnitasin ning peale panin õlitatud lauad, mis olid kõige kergemad mida leidsin.




Sisemuseks kasutasime seintel ja laes puumarketist ostetud vahatatud sisevoodrilauda, kerge ja kaunis ühtlasi. Mööbel ja mööbli raamid on igasugustest jäänustest kokku keeratud.


Veepaagid on tellitud ingismaalt ebay.co.uk vahendusel. Gaasisüsteem Gas-IT vahendusel. Gaasipaagi paigaldus Gaznetis ning kõik muud ühendused teen ise (kui veepaaki poleks pannud siis oleks GAS-IT paak olnud lihtsalt bolt-on) Gaasisüsteemi eesmärk on anda gaas gaasipliidile, truma boilerile ja külmikule + väline ots grilli jaoks.

Sooja vett ning autot soojendab Truma 6E gaasiboiler, mille õnnestus saada siit kasutaja Maanus23 kaudu.

Katusele tahaks ka veel paigaldada Thule Omnistor 6200 3.75m pikkusega markiisi, mis on olemas aga kahjuks kinnitused ei mahu ära (oleks pidanud muudpidi alustama, seega sellega alles maadlen).

Sain kätte ka just uued rehvid, 245/75R16 BFGoodrich All-Terrain KO2 - mille kasuks otsustasime kuna nad näevad jube ägedad välja ning teevad bussist natuke adventure tüüpi vänni ning kuna neil on väga palju mustrit (kestavad kauem) + neil on tugevuse indeks 120 ja tugevamad küljeseinad kui tavalistel rehvidel.

Kõik kes ise ehitavad või plaanivad ehitada siis võite julgelt minu poole pöörduda ja aitan vajadusel nõuga ja jõuga. Olen tõenäoliselt kõik küsimused juba läbi käinud mis teil on ja saan vastata ka. Toon ühe põneva näite:

Inglased ütlevad, et gaasisüsteemides tohib kasutada ainult vasktoru, matkasuvilate pood soovitab ühe töötaja näol kummivoolikut ja teine tagantjärgi, et ainult metall sobib, saksamaal soovitatati tavalist oranzi kummivoolikut ning Gaznet andis mulle mingit musta kummi-plastiku segu voolikut. Arvan, et kogu selle bussi ehitamine on tegelikult selline umbmäärane. Lõpuks tee ikka nii, kuidas endale õige tundub...



Üritan mõne aja pärast tegelikult seda siin detailsemaks ka kirjutada aga otsustasin alguse ära teha.

Edu kõikidele teistele ka, kes enda unistusi püüavad täita!

Ennustan ka küsimuse, et kas liiga raske pole? Vot ei tea veel aga loodan, et ei ole. Kas matkaautoks ümber registreerin? Ilmselt mitte kuna vahesin on jätkuvalt olemas.
Teistele meeldivaid postitusi:: eavp, Ivar Kalev, Priit Peljo, Rainer

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Viimane muutmine: lisas Eazy.

Jagan enda isetehtud matkaautode ehitamise kogemust 17.09.2019 13:36 #2

  • eavp
  • eavp avatar
  • Pole saidil
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Postitusi: 506
  • Karma: 2
  • Sind on tänatud: 16

Eazy kirjutas: .......

Inglased ütlevad, et gaasisüsteemides tohib kasutada ainult vasktoru, matkasuvilate pood soovitab ühe töötaja näol kummivoolikut ja teine tagantjärgi, et ainult metall sobib, saksamaal soovitatati tavalist oranzi kummivoolikut ning Gaznet andis mulle mingit musta kummi-plastiku segu voolikut. Arvan, et kogu selle bussi ehitamine on tegelikult selline umbmäärane. Lõpuks tee ikka nii, kuidas endale õige tundub...


Minul tekib ainult üks küsimus. Kes seal sakslastest kummivoolikut soovitab ?

Reeglina kasutavad sakslased siiski raudtoru, mis kinnitatakse kummitihenditega klambritega.

Kuna kummivoolik on ette nähtud iga 5 aasta tagant välja vahetada, siis see küll püsivaks gaasisüsteemi ehitamiseks ei sobi.

Inglise matkaauto nõuded on gaasisüsteemile üldse natuke teistsugused. Näiteks pliit peab seal olema vähemalt kahe põletiga, et saaks üldse matkaautoks registreerida.

Minu gaasia sõitval autol on ka torud eestis järelpaigaldusel veetud vasktoruga, samas pole näinud ühtegi vasktoruga veetud tehase gaasisüsteemi haagissuvilates või suvilaautos, mis saksamaal ehitatud oleks.
DENK AN DIE UMWELT FAHR MIT DEM BUS ! Mõtle loodusele, sõida bussiga!

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Jagan enda isetehtud matkaautode ehitamise kogemust 17.09.2019 14:25 #3

Saksamaal mingi matkasuvilate pood, camping fritzen või mingi muu asi. Praegu ei tule meelde.
Gaasitoru kohta nii palju, et näiteks GazNet naeris välja ning ütles, et vaske ei kasutata enam ammu-ammu... Võta nüüd kinni, et mis on õige ja mis mitte. Väidetavalt pidi olema vasktoru liiga lihtne lõhkuda + pidi liiga lihtsalt põrutamisele järele andma. Kui toimib siis on muidugi hästi (Y).

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Jagan enda isetehtud matkaautode ehitamise kogemust 17.09.2019 16:54 #4

  • eavp
  • eavp avatar
  • Pole saidil
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Postitusi: 506
  • Karma: 2
  • Sind on tänatud: 16
DENK AN DIE UMWELT FAHR MIT DEM BUS ! Mõtle loodusele, sõida bussiga!

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

  • Lehekülg:
  • 1
Moderaatorid: Ivar Kalev
Lehe loomiseks kulus: 0.063 sekundit